גלישה – כל מה שצריך לדעת

גלישה

Table of Contents

גלישה היא ענף בספורט שבו הגולש רוכב על הגלים כשהוא במצב מאוזן. גולשים תופסים גלים עד אשר הם נשברים או מאבדים מעוצמתם. תהליך הלמידה לוקח זמן והוא כולל אימונים "יבשים" של התנועות שיש לבצע בזמן הגלישה ואימונים קבועים בתוך המים. במשך הזמן, הגולש מתמקצע ורוכש מיומנות שמאפשרת לו לגלוש ולתפוס גלים.

על מה גולשים?

ישנם מספר סוגים של גלשנים אך למי שרק מתחיל ללמוד כיצד לגלוש, מומלץ להשתמש בגלשן גדול, ארוך ובעל נפח. גלשנים אלה יאפשרו להם להתאמן ולשפר את יכולת הגלישה שלהם ביתר קלות. כאשר מגיעים לרמת מיומנות גבוהה יותר ניתן לעבור לגלשנים קצרים וחדשים יותר. סוגי הגלשנים הקיימים כיום כוללים:

  • גלשן באורך של מטר וחצי, מעט נפח ובעל מערך תלת סנפיר שמאפשר לגולש לבצע סיבובים מהירים יותר בגלים הגבוהים במיוחד.
  • גלשנים באורכים של שמונה או חמישה מטרים בעלי נפח בינוני שמאפשרים לחתור בקלות אל עבר גלים נמוכים יחסית. 
  • גלשן באורך של שבעה מטרים שמיועד בעיקר לגלישה בגלים גדולים
  • גלשן באורך של תשעה מטרים ומעלה שבהם סנפיר יחיד או תלת סנפיר.

ציוד נוסף עבור גלישה

מעבר לבחירת הגלשן, ישנו ציוד נלווה לתהליך הגלישה. בגדי ים ספורטיביים שומרים על הגולש הן מבחינת הגנה משפשוף אפשרי או שמירה על חום הגוף. חברות העוסקות בתחום מייצרות גם בגדי גלישה לנשים שמותאמות באופן מיוחד למבנה הגוף הנשי. ציוד נוסף הוא הרצועה שצריכה להיות באורך הגלשן והיא מתחברת לקרסול האחורי של הגולש. עליכם לרכוש גם שעווה למריחת האזור בגלשן עליו עומדים – זה יימנע את האפשרות של החלקה.

גלישה

איך לתפוס גל?

ישנם מספר שלבים שאותם יש ללמוד ולתרגל על מנת "לתפוס גל".

  1. לפני שנכנסים למים, יש להתאמן על החוף בפעילות החתירה ובקפיצה על הגלשן. זה אולי ירגיש מעט מטופש (לבצע את פעולת הגלישה מחוץ למים) אך זה יאפשר לכם להרגיש בנוח עם האופן שבו הגוף שלכם אמור להתייצב על הגלשן בתוך המים.
  2. המתינו לגל הנכון עבורכם וכאשר הוא מגיע, סובבו את הגוף כשאתם שוכבים על הגלשן והחלו בחתירה לכיוון החוף. הגלשן צריך להיות על פני שטח המים (לא מעליהם או מתחתיהם). החתירה תאפשר לכם לתפוס תאוצה ועליכם לעשות חישוב מהיר על הרגע הנכון שבו עליכם יהיה להיעמד על הגלשן.
  3. המשיכו בחתירה כאשר אתם מביטים אחורה על מנת לבדוק את מיקומו של הגל. החלק האחורי של הגלשן צריך ניצב לגל שמגיע בעת החתירה לכיוון החוף. 
  4. התסכלו קדימה לעבר החוף וכאשר תרגישו שאתם במהירות המתאימה ובמיקום הנכון, החלו בתהליך של עמידה על הגלשן.
  5. בזמן העמידה על הגלשן, עליכם להתאים את הגוף שלכם לקצב ולתנועות של הגל כך שתנועו יחד. אל תהססו, אל תסתכלו אחורה לעבר הגל או למטה על כפות הרגליים. הברכיים צריכים להיות כפופות כאשר אתם שמים מעט משקל על כף הרגל האחורית. השתמשו בידיים על מנת לאזן את עצמכם ותיהנו מהגל שתפסתם.

איך לשמור על עצמכם בזמן גלישה

לפני שאתם מתחילים בגלישה, חממו את הגוף באמצעות מתיחות. כשאתם נכנסים למים, החזיקו את הגלשן לצידכם ולא כחוצץ בינכם לבין הגלים. כדאי שלא ליפול בזווית ישרה לתוך המים אלא לשמור על גוך שטוח וזאת על מנת למנוע את הסיכוי להתנגשות בסלע שנמצא בקרקעית הים. כאשר גל חזק מכה בכם ואתם מתהפכים, שימו את הידיים על הראש על מנת למנוע פגיעה אפשרית ואל תנסו להחזיק את הגלשן באמצעות החוט שמחבר ביניכם. אם בכל שלב בזמן הגלישה, אתם חשים כאב באזור הגב או הצוואר, עצרו את הפעילות, צאו מהמים ובדקו היטב את הסיבה לכאבים לפני שאתם חוזרים לגלוש.

רוצים לשמוע עוד פרטים?